De Bethlehemkerk

Verslag Israëlreis 13 t/m 22 mei 2014

20140520 15254420140520 16113320140522 09284720140522 092131

De eerste dag is vooral veel reizen geweest. Nog maar net op weg en belande al in de file. Gelukkig wel op tijd op het vliegveld. Iedereen heelhuids door de douane gekomen en na een reis van 3u en 55min geland op Israels grondgebied. Verder met de bus en om 20.30 u aangekomen op de kibboets hotel Lavi nabij Tiberias.

foto 2Na een goede nachtrust en een smakelijk ontbijt zijn we vertrokken naar de berg der zaligsprekingen en zijn we wandeld de berg afgelopen tot we letterlijk met de voeten in het meer van Tiberias stonden. Mooi is het te zien dat christen van over de hele wereld daar bijeen komen om te bidden en te danken.
Heerlijke picknick verzorgd door onze Palestijnse chauffeur gebruikt en doorgereden naar Tsefat dit is de vierde van de heilige steden van de Talmoed
Hier stichtte  men een theologische hogeschool waar men Joodse mystieke en de kabbala interpreteerde.
Bezoek aan Nazareth en de verkondigingskerk, waar elke natie een geschenk in de vorm van een kunstwerk heeft gegeven. Veelal Maria met het kind Jezus.

Ondanks het gemis van Thea moeten we zeggen dat Tineke een geweldige opvolger is. Over talenten gesproken. Elke dag bereidt een van ons reislustige een meditatief moment voor in de vorm van een gedicht, passge uit de bijbel, of een lied. Je geloof delen met elkaar is iets moois en brengt ons dichter bij elkaar.

foto 5We zijn in de Jordaan vallei geweest. Bij Tell Dan, een van de Jordaan bronnen. Prachtig helder water en we hebben voor speciale gelegenheid wat gebotteld. We nemen het mee naar de kerk. Via de Golan hoogvlakte zijn w een Druzendorp ingereden. Een klein gedeelte draagt nog traditonele kleding en houdt zich vooral met hun geloof bezig.

De grens overgestoken van Israël naar Jordanië. Zeker 4 maal paspoort contole gehad, maar  we werden toch allemaal toegelaten. Alhoewel er een goed verstandhouding tussen de 2 landen is, moesten we van bus en gids wisselen.Ten eerste naar Jerach waar we een opgraving uit de Romeinse tijd hebben gezien. Zuilengangen, theater en arena waar paardenrennen werden gehouden. Moe van het reizen en de warmte zijn we in ons hotel in Madaba aangekomen .

Voordat we  Israël uitreden passeerden we de berg Tabor (Marcus 9). De bergen van Gilboa (1 Samuel 31 ). Na eindeloos paspoort controle mochten we Jordanië in en vervolgden we onze reis. We zijn de rivier de Jabbok overgestoken (Genesis 32 :24 ) richting Jerash waar veel teruggevonden is van een oud Romeinse stad. Jordanië bestaat voor 80% uit woestijn en is veeal islamitisch. Via de hoofdstad Amman (het bijbelse Rabbat -Amman) waar 2 van de 7 miljoen mensen wonen naar Madaba gereden. Daar in de kerk van st-Joris is een zeer oude mozaiekvloer van de Dode Zee de Jordaan en Jeruzalem terug gevonden. Verder zijn we doorgereisd naar de berg Nebo (Deuteronomium 32:48 ). Na het lezen van dit bijbelgedeelte waren we allen erg onder de indruk en keken we als het ware mee met Mozes naar Jericho en het beloofde land. De staf van Mozes staat hier ook uitgebeeld. Via de King Highway en het bekijken van een kruisvaarders fort  zijn we in Petra aangekomen.

20140518 075556Yvonne Elderson over de Joodse mistiek/ kabbala: "De naam Israël komt voort uit de eerste letters v. d. Namen van de aardsvaders en moeders.Isaak en Jacob ( de eerste letter is de Hebreeuwse jota) Sarah Rachel Rebbeca Abraham Lea. 7 personen dat is het getal van God's verbond. Aantal letters uit deze namen is 12, er zijn 12 stammen uit deze personen voortgekomen. De getalswaarde van de gebruikte namen zijn samen 26, dit is de zelfde waarde als de Godsnaam Jahweh."

Onze reis naar Petra in Jordanië verliep prima, via de King Highway  door een machtige canon met enorme dieptes en dan weer vergezichten. Een overblijfsel van een burcht uit de tijd van de kruisvaaders gezien. Aangezien de temperatuur met sprongen voouit gaat -  35 graden - zijn we vroeg vanuit het hotel wandelend de poorten van de de oude Nabateese stad ingewandeld. Eerst wandel je door een natuurlijk uitgesleten kloof en aan het eind  stap voor stap onthult beetje bij beetje een uit de rots uitgehouwen tempel.Het  eerste gedeelte zijn veel graven te vinden Verderop leefde de mensen met een hoog ontwikkelde beschaving. Even verderop zie je een theater voor wel 8000 mensen Door de mineralen in het gesteente zie je een pracht aan kleuren.
Na de middag zijn we vertrokken naar Wadi Rum, midden in de woestijn. Terug naar basic zal ik maar zeggen, slapen in een tent gemaakt van kameel/geitenhaar en minimale voorzieningen.Bij aankomst direkt in de achterbak van jeeps gestapt voor een tochtje in de woestijn. Er zijn tegenwoordig veel part-time bedoeïenen maar we werden uitgenodigd voor een glas thee en een aantal van ons bedachten hoe leuk het zou zijn om een tochtje per kameel te maken. Het was hilarisch omdat het nog een hele klus bleek om te blijven zitten tijdens het opstaan van de kameel.
Na een arabisch dans en muziek avond hebben we een kort nachtje gehad in onze tent en zijn de volgende ochtend via een kort uitstapje in Acaba Israël weer ingereden.

20140518 155655We zijn weer in Israël en het opgaan naar Jeruzalem is een gewldige ervaring voor ons allemaal. Als eerste zijn we naar de Olijfberg gereden waar je een overweldige indruk krijgt van de stad. De muren van de oude stad, de joodse graven ervoor, de afmeting van het tempelplein met daarop de rotskoepel en de moskee.
Lopend van de berg af naar het kerkje van Dominus Flevit, de plaats waar de  Heer weende over Jeruzalem (lukas 19: 37).Daar ontmoeten we een abt uit Irak van de orde van de franciscaners. Aan de voet van de Olijfberg staat in de hof van Gethsemane  de kerk van Alle Volkeren waar Jezus enige tijd voor zijn gevangenneming tot zijn vader bad (lukas 22:41).In deze kerk heerst een sobere sfeer en sereniteit die enkele van ons diep raakte.
Na al deze indrukken zijn we doorgereisd naar ons hotel.
Woensdag alweer het gaat te snel voor ons allen. Deze dag besteden we om via de Leeuwenpoort bij de opgravingen van Bethesda te komen. Hier geneest Jezus een man die al vele jaren ziek was (johannes 5). In de st Anna kerk zingen we met z'n allen het Ere zij God wat mede door de akoestiek wonderschoon klinkt. Via de via Dolorosa naar de heilige grafkerk.
In de middag  hebben we ons opgesplitst. Een aantal bleef in de oude stad en bezocht het tuingraf en een aantal bezocht Yad Vashem.
Morgen 22 mei bezoeken we de Klaagmuur en reizen dan af naar Tel-Aviv  voor de thuisreis.

We hebben met enige weemoed Israël verlaten en zijn om 16.50 u plaatselijke tijd van Ben Gurion vliegveld vertrokken. Vanochtend vroeg uit de veren om onze laatste ochtend in Jeruzalem goed te besteden. Via de Zions poort door de joodse wijk naar de Klaagmuur gelopen. Erg druk omdat meerdere jongens van 13 jaar hun Bar Mitswa hadden. Bij de muur is er een scheiding gemaakt, een mannen afdeling en een kleiner gedeelte voor de vrouwen. Onze mannen hadden dus een voordeel zij konden zich tussen deze heuglijke gebeurtenis mengen terwijl de vrouwen over de afscheiding moesten toekijken. In de Klaagmuur zelf, tussen de stenen, worden veel briefjes met persoonlijke gebeden gestopt en bidt men tot God.
Jeruzalem is een stad met veel geschiedenis en het was voor ons een bijzondere plaats om te mogen bezoeken.

We hebben genoten van deze mooie reis en hebben het met elkaar erg goed gehad. Tineke was een geweldige gids.  Met dank aan de uitzwaaiers op de vroege morgen van ons vertrek en aan allen die ons stonden op te wachten bij onze late thuiskomst.

PROGRAMMA ISRAËLREIS 2014

Woensdag 14 mei

NazarethNa de reisdag op 13 mei en de overnachting in kibboets Lavi in Galilea bezoekt het gezelschap Nazareth. Nazareth is een van de belangrijkste heilige plaatsen in het christendom. Maria hoorde hier dat ze een Zoon zou baren die ze Jezus moest noemen. De stadswandeling gaat naar de St. Josefkerk, de bron van Maria en de kerk van Gabriël. In de kapel van de Basiliek van de Maria Boodschap staan twee zuilen die de plaats van Gabriël en Maria moeten markeren. Na Nazareth gaat de reis naar het kunstenaarsdorp Zefat, naast Jeruzalem, Tiberias en Hebron een van de joodse heilige steden. Al eeuwenlang is dit een belangrijk centrum voor joodse cultuur en religie. Via de Berg van de Zaligsprekingen – waar Jezus de Bergrede uitsprak – gaat de reis over een mooie route door de Golan Hoogvlakte.

Donderdag 15 mei

Na een rit door de Jordaanvallei wordt het op de Westbank gelegen Nablus aangedaan, het Bijbelse Shechem. Nablus is de grootste stad op de Westbank en is samen met de Gazastrook het centrum van verzet tegen de bezetting door Israël. Buiten de stad is de plaats waar Jezus de Samaritaanse vrouw ontmoette, bij de Put van Jacob. Het is de plek waar Jacob een veld had gekocht en een waterput groef. De put bestaat nog, al is het op een diepte van vijf meter onder het huidige niveau. Na een bezoek aan de kerk van Jacob een een wandeling door de souk is er een ontmoeting met Samaritanen.

Vrijdag 16 mei

JerashOp naar Jordanië, met een bezoek aan Jerash. Deze stad is een van de best bewaard gebleven Romeinse provinciesteden ter wereld. De overblijfselen staan bekend als een van de steden van Decapolis. Deze Romeins-Byzantijnse stad is bekend om zijn mooie zuilenstraat, tempel en theaters, het nymphaeum en kerken.

Zaterdag 17 mei

Het gezelschap is in Madaba, beroemd vanwege zijn mozaïeken en de Grieks-orthodoxe kerk van St. Joris. De kerk heeft een prachtige, in 560 gemaakte mozaïekvloer met de kaart van Palestina. Verder is er een bezoek aan de berg Nebo, van waaraf Mozes het beloofde land mocht zien. Het is ook een pelgrimsplek omdat menigeen gelooft dat Mozes hier begraven ligt. Er is een basiliek gebouwd op die veronderstelde plek.

Zondag 18 mei

PetraDe reis blijft in Jordanië en gaat naar de oude Nabatese stad Petra. Petra is een in de rotsen uitgehouwen rozerode stad, die eens verborgen was. De toegang tot de siq is een nauwe, door gesteentebreuk ontstane kloof. Aan het einde van de kloof staat de Khazheh, een adembenemend mooie, gedecoreerde graftombe, met een prachtige schatkamer. Vervolgens gaat het gezelschap per 4-wheel drive jeeps in Wadi Rum rondrijden, een mooie en indrukwekkende woestijn. Deze wordt ook wel de vallei van de maan genoemd. Lawrence van Arabië leidde van hieruit de Arabische legers tijdens de revolutie van 1917.

Maandag 19 mei

Timna ParkWeer terug in Israël, ten noorden van Eilat. Daar worden het Timna park en de Negev woestijn bezocht. Het Timna park laat prachtige rotsformaties van rood zand zien. In het park staat een replica van de tabernakel, de woestijntempel van de Joden tijdens hun 40-jarige rondzwerving na hun vlucht uit Egypte. In het park zijn ook de kopermijnen van Salomo en de maanvallei.

Dinsdag 20 mei

Domius FlevitOp naar de Dode Zee, het diepste punt op aarde. Daarna naar de Olijfberg, waar men tijdens de wandeling naar beneden langs het kerkje van Dominus Flevit - “de Heer weende”- komt. Aan de voet van Olijfberg is de Hof van Gethsemane, met daarin de Kerk van Alle Volkeren. Vervolgens gaat de wandeling door de Stefanuspoort, de oude ommuurde stad met de Via Dolorosa binnen. Onder Eccehomo boog zou Pilatus de woorden “Zie de mens” hebben uitgeroepen. Aan het eind van de Via Dolorosa ligt de Kerk van het Heilige Graf, waar volgens de overlevering Jezus zou zijn gekruisigd. De dag wordt afgesloten met een wandeling door de moslimwijk.

Woensdag 21 mei

Na een wandeling door de oude stad gaat het gezelschap naar de Joodse wijk, met daarin synagogen en Talmoedscholen. Op het oorspronkelijke niveau van dit stadsdeel ligt de Romeinse Byzantijnse stad. ‘s middags kunnen de deelnemers kiezen tussen vrije besteding of één van de drie excursies naar respectievelijk Yad Vashem, het Israël museum en een wandeling over de muur.

De reis wordt op donderdag 21 mei afgesloten met de terugreis naar Nederland.