De Bethlehemkerk

Vrijdag 2 november.

Gisterenavond, na een overheerlijk diner, kwam de kibboetsnik wat vertellen over de kibboets Golan waar we nu slapen. Nadat zijn verhaal, die eigenlijk meer over zijn hobby gingen, dan over de kibboets – of kwam het door onze kritische vragen, die overigens onbeantwoord bleven – zongen we nog een aantal liedjes en sloot Jan K. de avond met gebed.
Daarna wilde we nog wat gaan drinken in de recreatiezaal. Alleen ging deze over 10 minuten weg. We kregen fles wijn en glazen mee en borrelde nog na voor onze vakantiehuisjes. Aletta zat haar stukje van vandaag nog te schrijven. Ik moest hem van gisteren nog afronden. Dat wordt dan een latertje. We zitten buiten en al is het half elf, de temperatuur is aangenaam.

Vandaag werden er om wederom om half zeven gewekt. Om 10 voor zeven stonden we bij Jan M voor de deur voor een aubade de. Gisterenavond tijdens het diner wilde Jan M van alle dames twee kusjes. Gerrit en ik schoten in de lach en zouden hem, als eerste, als een goed oosters gebruik, ook kussen. Aletta klopte op zijn deur en dan kwam Jan naar buiten. Zijn sandaal zat niet goed en tijdens het zingen van lang zal ze leven sloeg Jan M, met de sandaal in zijn hand, de maat.
filmpje
Daarna vloog Gerrit naar boven en feliciteerde Jan M met een aantal kussen. Het was Jan M. zijn eerste mannelijke kus, vele volgden ...

… Na een bus rit door de heuvels rond het noorden van het Meer van Tiberias kwamen we bij de Berg van de Zaligsprekingen. Na wat rond gekeken te hebben en de mooie kapel bekeken, wandelden we de berg af. Bij een boom, ongeveer de plaats waar Jezus de bergrede uitsprak, las Jan M, met zijn feestbutton op, Matheüs 5.Hij refereerde (emotioneel) nog even aan wijlen Peter Jonkman, waar hij veel met hem over dit onderwerp had gediscussieerd....

… We liepen verder de heuvel af en kwamen bij de Kerk van de wonderbare spijziging. Dat was de plaats waar ooit waarschijnlijk Jezus het wonder met de vijf broden en twee vissen heeft verricht. Patrick merkte op dat er eigenlijk maar vier broden waren en dat Jezus zelf het vijfde brood was. Jan M las het gedeelte voor uit de bijbel …

...Aletta kwam op het idee om Jan M hier ook te laten pootje baden. Na de Dode Zee, de Jordaan loopt hij ook blootvoets in zijn sandalen rond. Dus broekspijpen ophoog en ondersteund door Aletta stapte Jan M het meer van Tiberias in...

...We vervolgden de weg naar Kapernaüm. Hier was oa. ook het huis van Petrus te vinden. Over de opgravingen stond een zeer modern kerkgebouw, meer in de vorm van een vliegende schotel. Ook hier las Jan M een stuk uit Matheus voor...

...Volgende halteplaats was een restaurant om een petrusvis (met kop of gefileerd) op te eten. Vers gevangen ( uit de kweekvijvers). Maar wat anders kon gelukkig ook. We lieten het ons lekker smaken. Na een kort ritje kwamen bij het meer van Tiberias zelf. We gaan een boot tochtje maken. Bij het vertrekpunt was een museum met o.a een gevonden vissersboot uit de tijd van Jezus. Op de boot vierden we Jan M zijn verjaardag nog een keer. Nu alleen met kleine cadeautjes. Licht bevend, een beetje bewogen, pakte hij de kleine cadeautjes uit. De topper was natuurlijk de brief van kinderen en kleinkinderen. Binnenkort gezinsuitbreiding met een poes bij Jan M. Opeens begreep hij ook alle opmerkingen van de laatste tijd. Op de boot las Jan M. ook het verhaal dat Jezus lag te slapen tijdens de storm...

...Het laatste voor vandaag was het bezoek aan de synagoge in ____________. We bezoeken deze synagoge om het avondgebed van de sjabat mee te vieren. Tijdens de sjabbat mogen de joden geen vuur maken. Dus ook niet bijv. bellen, dat is een afgeleide van vuur naken. Echter de Rabijn heeft een pieper bij zich. Hij werkt ook bij het Rode Kruis en helpen van mensen gaat voor vuur maken.

Voor de synagoge namen we afscheid van onze zusters. In de synagoge zijn man en vrouw gescheiden. Er ware wat te weinig keppeltjes. Dus liepen Patrick en ik met een dames omslagdoek over ons hoofd in de synagoge. Gelukkig vonden ook de joden het geen gezicht en gaven hun eigen keppeltje. Zij zelf hadden ook nog een hoge zwarte hoed op. De voorzanger begon met zingen. De andere mannen volgden. Heen en weer wiegend en met de vuist op de bank slaand. Dan liepen ze om het middenstuk in de synagoge heen, al zingend en klappend. Achterin in synagoge zaten een aantal joden te praten en te overleggen. Het zogenaamde leren. Ook de rabijn staat er bij. Achterin de synagoge is een gedenkplaat voor de overledenen. In een van de gezongen gebeden worden deze herdacht. Een aantal mannen loopt al zingend naar achteren naar de gedenkplaat en herdenken de in het afgelopen jaar overleden familielid.
De dienst gaat verder. In een stil moment van zeker vijf minuten beginnen de ogen te branden van vermoeidheid. Met moeite blijven we wakker.
Na afloop van de dienst staan we buiten na te praten. Onze zusters hebben weinig meegekregen vn de dienst. Ze zagen af en toe schaduwen heen en weer lopen. Als ze stiekum de gordijntjes opzij deden konden ze brokstukken van de dienst meekrijgen. Er waren twee joodse vrouwen aanwezig.
Natuurlijk was er gelijk discussie over de positie van de vrouw in de joodse gemeenschap. Patricj geeft er de volgende draai aan: de joodse vrouw is geestelijk verder dan de man. Het heeft het bezoek aan de synagoge minder hard nodig...

… Rond zeven 's avonds weer terug op de kibboets. Tijdens het diner trakteert Jan M op een glaasje wijn bij het eten. Bij de 'vakantiehuisjes' deden we de dagafsluiting met veel zingen, bijbellezen en gebed.

De Bethlehemkerk - Van der Palmstraat 1 - Papendrecht - 0786151837