Protestantse Kerk

Veertigdagentijd & Pasen 2024

Thema: Ga mee ! Samen getuigen van geloof, hoop en liefde

Uitleg thema:

De schikkingen zijn gebaseerd op de bolvorm. Jeremia, een Bijbelse profeet, wees op broodnodige verandering van het leven op aarde om het in de toekomst beter te kunnen hebben. Zijn boodschap viel niet in vruchtbare aarde. Daarom is de bol in het begin van de Veertigdagentijd donkerbruin en wordt deze gedurende de veertig dagen groener: het licht dringt door. De combinatie tussen de teksten uit Prediker en Jeremia versterken het beeld van de ronde vorm; de kringloop van het leven en de holistische kijk op het leven zoals Prediker deze beschrijft.

18 februari: 1e zondag 40 dagentijd (Invocabit)

'De HEER richtte zich tot mij'
(Jeramia 1-4)

Jeremia is geen geboren profeet. Zijn vader is een priester. God roept Jeremia tot een andere dienst, die van profeet. Net als Mozes stribbelt hij tegen. Maar God zet door.

God wijst bij de roeping van Jeremia hem een amandelboom aan. De amandelboom is de eerste boom in het Midden Oosten die na de winter bloeit.
We zien in de (aard)bol wat vroeg bloeiende bloesemtakken.

Uitleg bij de bloemschikking

De basis is een bolvorm die symbool staat voor het leven op aarde.
In vers 11 staat beschreven hoe God bij de roeping van Jeremia hem een amandelboom aanwijst. De amandelboom is de eerste boom in het Midden- Oosten die na de winter bloeit. Wij gebruikten de vroegbloeiers krentenbloesem (amelanchier) en viburnum.

Meditatieve tekst:
Geroepen als profeet.
Zoals bloesem de lente roept.
Luister nieuw bewustzijn. 

25 februari: 2e zondag 40 dagentijd (Reminiscere):  

'Jullie zijn in mijn handen als klei in de handen van een pottenbakker.’
(Jeremia 18:6 )         

De pottenbakker die niet opgeeft. Hij doet zijn best, maar de klei wil niet en de potten mislukken. Er rest maar één ding: de potten stukbreken en opnieuw beginnen. Jeremia gaat net zo lang door totdat “de pot” mooi is, tot Gods eer!

Bij de liturgische schikking:

De bol, die vorige week nog helemaal donkerbruin was, wordt van onderaf al iets lichter van kleur. Het groene mos komt tussen de schors door.
De terracotta pot is een verwijzing naar een pottenbakker en zijn werk. Hij houdt vol en geeft niet op het goede te doen.
Hederablad blijft altijd groen en staat symbool voor eeuwig leven. Door de hechtwortels staat de plant ook voor trouw en vasthoudendheid.

Meditatieve tekst:
Trouw van God aan de aarde.
Telkens opnieuw gecreëerd. 
Goed genoeg.

3 maart, 3e zondag veertigdagentijd (Oculli)

‘Misschien zullen ze luisteren en met hun kwalijke praktijken breken.’
(Jeremia 26:3)

Slechts één ding lijkt zeker in het leven, namelijk dat veel onzeker is. Wat gebeurt er morgen? Hoe zal mijn leven verlopen? Ook God is onzeker. Hij weet niet zeker of Hij gehoor zal vinden. Jeremia moet namens God het volk oproepen te breken met hun kwalijke praktijken. Maar zullen zij luisteren en tot inkeer komen?

Bij de liturgische schikking:

Ogen om te zien, oren om te luisteren ..., maar er wordt niet gezien en er wordt niet geluisterd. De paarse bloemen van de primula symboliseren de donkere ogen waar het licht niet in weerkaatst. Jonge uitlopende takjes reiken naar de hemel.
 
Meditatieve tekst:
Gedoofde ogen met sporen van licht .....
gehoorde waarschuwingen en dan ...
niets.

10 maart, 4e zondag veertigdagentijd (Laetare)

‘Ik zal je een hoopvolle toekomst geven.’
(Jeremia 29:11)

Vandaag is het een klein beetje Pasen. Het donkerpaars van boete en inkeer kleurt roze. We worden opgeroepen om ons te verheugen.
Ballingschap is niet Gods laatste woord tot Israël. Het laatste woord is: een hoopvolle toekomst! Voordat het zover is roept Jeremia het volk op om te bidden voor de stad en zich in te zetten voor haar welzijn. Een hoopvolle toekomst begint met gebed en inzet voor vrede en voorspoed voor de stad, zelfs voor Babel!

Bij de liturgische schikking:

De (aard)bol is groener geworden. Er is hoop. Jonge uitlopende takjes reiken in V-vorm (vredesteken) naar de hemel. De tulp symboliseert het gebed.

17 maart, 5e zondag veertigdagentijd (Judica)

.. omdat jij het recht hebt om als losser op te treden.’ (Jeremia 32:7)

Jeremia zit gevangen. Nog altijd proberen machthebbers critici de mond te snoeren door hen op te sluiten. Maar God laat zich de mond niet snoeren. Hij geeft Jeremia de opdracht om de akker van zijn neef te kopen, zodat het land in familiebezit zal blijven. Lossen, heet dat in de Bijbel.

Bij de liturgische schikking:
Aan het groene mos is wat gras toegevoegd, de verwijzing naar het land. We zien uit de (aard)bol driekleurige viooltjes, symbool voor de aanwezigheid van God, hoe weinig zichtbaar God ook lijkt te zijn. In het midden een puntvormig blad, als teken voor de rechtvaardige.

Meditatieve tekst:
De aarde bezitten, gebruiken ...
te eren.
Rechtvaardig
is de nederige mens.

24 maart, 6e zondag veertigdagentijd (Palmzondag)

‘... kijk om je heen (...) of er iemand is die rechtvaardig handelt, die naar eerlijkheid streeft.’ (Jeremia 5:1)

Vandaag begint de Goede of Stille Week. We lezen het verhaal van Jezus’ intocht in Jeruzalem. Hoe feestelijk dit ook lijkt, Lucas vertelt dat Jezus huilt als Hij de stad binnenrijdt. Hij ziet namelijk al voor zich wat het gevolg zal zijn van het onheil dat de stad over zichzelf heeft afgeroepen. Ook Jeremia kent deze tranen. Het volk is terug bij af. De aarde is woest en doods geworden, net als in den beginne. Is er nog een rechtvaardige te vinden? Deze week lezen we het verhaal van Jezus’ lijden en sterven. De rechtvaardige die het oordeel draagt.

Bij de liturgische schikking:

Palmzondag: De alternatieve Palmpasenstok staat symbool voor het kruis dat de aard(bol) draagt en de aarde moet redden. Aan de dwarsligger hangen slingers met gedroogde vruchten en noten. Deze 30 vruchten staan voor de dertig zilverlingen die het verraad symboliseren. Er zijn ook 12 noten geregen die de 12 apostelen symboliseren. De buxus symboliseert Palmpasen.

Meditatieve tekst:
Hosanna! roept het volk.
De twaalf juichen, vrezen verraden.
Levende aarde.

Witte donderdag (28-03-2024)

Hierop zei Jezus: ‘(...) Jullie zijn dus rein - maar niet allemaal.’ (Johannes 13:11)

In deze tekst is veel symbolische taal verwerkt. Jezus gebruikt het voeten wassen om de discipelen iets te leren en het is een oproep om te handelen. Hij inspireert degenen die het zien. Hij is het die zijn leven opoffert om ‘het vuil’ van de leerlingen (de wereld) op zich te nemen, en Hij schenkt de schoonheid van het eeuwige leven. Daarmee roept Hij de leerlingen op om een dienaar voor elkaar te zijn en zijn voorbeeld te volgen.

Bij de liturgische schikking:

We zien een witte campanulaplant die in de( aard) bol is geplaatst. De campanula heeft sterke bloemen die eindeloos bloeien en groeien, zelfs in onherbergzame gebieden. Het is een dankbare bloem waarmee je je dankbaarheid kunt laten zien. De witte handdoek verwijst naar de voetwassing.

Goede Vrijdag (29-3-2024)

‘Ook al schreeuw en huil ik uit alle macht, Hij wil niet naar mijn gebeden luisteren!’ (Klaagliederen 3:8)

We zien op goede vrijdag het grote kruis met prikkeldraad omwonden. Een rode roos steekt erin. Vanuit het kruis loopt ‘een weg’ naar de Paaskaars. De witte bloemen op deze weg kleuren rood door het bloed van Jezus.

Bij de liturgische schikking:

De (aard)bol is somber, er zijn geen bloemen of kleuren te zien. Alleen het kruis leunt zwaar op de bol.
Vandaag wordt het donker en stil.....

Meditatieve tekst:
het houten kruis dat de wereld draagt,
oorverdovend stille,
zoute tranen.

Stille Zaterdag (30-3-2024)

‘Goed is het geduldig te hopen op de HEER die redding brengt’ (Klaagliederen 3:26)

In de teksten gaat het over wachten en vertrouwen. 
Omgaan met ons ongeduld is moeilijk, behoeften worden zo snel mogelijk vervuld. Deze dag leert ons rust te hebben en te vertrouwen op het mooie dat komen gaat, de opstanding van het licht, de nieuwe morgen.

 

Bij de liturgische schikking:

Schuin op de (aard)bol ligt het houten kruis. Ranken van klimop (Hedera) als teken van trouw zijn toegevoegd aan het kruis. Hedera staat voor trouw en verbondenheid.

Meditatieve tekst: Het kruis als aardse belofte, tekens van hoop, trouw en toekomst.

Paasmorgen (31-3-2024)

‘Vroeg op de eerste dag van de week, toen het nog donker was...’ (Johannes 20:1)

Een nieuwe week breekt aan. Het leven gaat open. Het open graf is er de stille getuige van. Voor de leerlingen van Jezus gaat dit veel te snel. Zij leven nog in het donker en kunnen het nieuwe leven van Pasen, de opstanding van Jezus, leven door de dood, nauwelijks geloven. Wie kan dit wel? Duisternis is hardnekkig! Pasen verkondigt dat Gods licht sterker is dan de duisternis.

Bij de liturgische schikking:De (aard)bol ligt met de opening schuin naar boven. Vanuit de opening stroomt het nieuwe leven. Voorjaarsbloemen en bloeiende ranken vormen samen een levensader.

Meditatieve tekst: 
Een stroom van licht verdrijft het duister,
kleurrijke geurende lente!