Protestantse Kerk

Eerste stappen gezet op weg naar verdergaande samenwerking

De eerste stappen zijn gezet op weg naar verdergaande samenwerking tussen Bethlehemkerk en De Morgenster.  De regie- en stuurgroep hebben na het ondertekenen van de intentieverklaring en de installatie van de stuurgroep de koe bij de horens gevat.

Aan de hand van de vastgestelde routekaart (roadmap) zijn de eerste contacten gelegd. Er is een periode van inventarisatie aangebroken. Wat doen we als Bethlehemkerk en De Morgenster al samen en waar liggen op korte termijn kansen voor samenwerking?

Als deze fase doorlopen is, kijken we per onderdeel naar verdere mogelijkheden. Dat zijn kansen, die wat meer discussie en overleg vergen. Mogelijkheden waar misschien ook hobbels te nemen zijn. De verwachting is dat we eind 2025 al flinke stappen hebben gezet. Uiteraard betrekken we de leden van onze beide gemeenten daar nauw bij.

Identiteit en bestuur
De kerkenraden schakelen een onafhankelijke externe partij in om met beide gemeenten gezamenlijk het proces naar een gedeelde identiteit te doorlopen. Na een eerste presentatie is er een groot vertrouwen in de mensen van De Betekenisfabriek. Dit bureau heeft ruime ervaring met de begeleiding van samenwerkingsprocessen binnen kerken. Ook hierin betrekken we alle gemeenteleden.

De discussie over het toekomstige bestuur pakken we later in het proces op.

Pastoraat
Diverse leden van de stuurgroep zijn aan de slag gegaan met de toekomstige verdieping en uitbreiding van de samenwerking op pastoraal gebied. Dan gaat het om pastoraal ouderlingen en -medewerkers, speciale onderdelen als nieuwe leden en speciale diensten, en ontmoetingsonderdelen als gemeentegroeigroepen en AHA-maaltijden. Op korte termijn worden contacten met diverse onderdelen gelegd.

Jeugd en jongeren
De stuurgroep verzamelt input van alle jeugd- en jongeren geledingen en gaat daarmee gesprekken aan. Er wordt al veel samen gedaan. Het doel is nu vorm te geven aan de toekomstige aanpak.

Diaconie
Vanuit de stuurgroep wordt per kerk geïnventariseerd wat er al samen gedaan wordt, wat op redelijk korte termijn te verwezenlijken is en welke onderdelen meer tijd en discussie nodig hebben. De contacten daarvoor worden nog voor de schoolvakanties gelegd.

Kerkrentmeesters
Het terrein van de kerkrentmeesters is erg breed. In de stuurgroep is het onderverdeeld in gebouwen en financiën, ondersteuning en de kerkrechtelijke route naar (meer) samenwerking. Een deel van het werk hiervoor is praktisch uit te voeren. Het onderdeel gebouwen en financiën vraagt meer aandacht en tijd. Daarin is het advies vanuit het door beide kerkenraden onderschreven Verkennersrapport leidend: een gebouw met openheid naar de samenleving en multifunctionaliteit.

Communicatie
We willen beide gemeenten minimaal 1 x per kwartaal informeren over de voortgang van het proces. Voorlopig zijn de Schakel en de websites de belangrijkste kanalen. 

De stuurgroep onderzoekt op welke andere manieren en via welke socialmediakanalen we de gemeente (nog) breder en beter kunnen bereiken.

Tot slot
De regiegroep heeft de kerkenraden voorgesteld om vanaf 2025 vier extra gezamenlijke diensten te organiseren (boven op het huidige aantal). Verder is het plan om vanaf het vierde kwartaal weer met enige regelmaat kanselruil te laten plaatsvinden.